24/06/2013

"Rahvavanema lapsed"


Hindrek Rikand
"Rahvavanema lapsed"

Looduse Lasteraamat nr 19, Tartu, 1935.
Illustreerinud Richard Kivit.

Kui keegi peaks tahtma muinasjutulisel jaanipäeval raamatut lugeda, siis võiks selleks sobida rahvusromantiline kunstmuinasjuttude kogu "Rahvavanema lapsed". Minu eksemplar on lagunenud, mitu põlvkonda üle elanud, aga toona tehti raamatuid paksule paberile selge kirja ja piltidega, et kestaks kauem, nii et lugeda saab seda hästi.

Sisaldab muinaslugusid "Rahvavanema lapsed", "Helmik", "Püha mardikas", "Vaenelaps, kiisu ja pärlikee". "Helmik" meeldis mulle kõige rohkem. Aga ma ei hakka siin Hindrek Rikandi tekste ümber jutustama, sest need ilmusid uuesti 2004. aastal, vaid lasen kõnelda piltidel koos nende juurde kuuluvate tsitaatidega - nii näeb ka, kui tekstitäpsed olid toonased illustratsioonid.

"Ning juba ta läkski, tuulispea keerisest kantuna. /---/ "Ii-ha-haa, õh-õh-õh, uhuu, vahuu!" naeris ta tigeda rõõmuga, "oodake aga, kuni ma seitsme kuningriigi nõiaks saan, siis peavad mu jälgedes aina varemed ja risu-rämps lamama. Katused, häh, need lennutan ma siis nagu kuusekoored poole penikoorma kaugusele. vaat siis te alles näete väge, mis ikka vägi on! Ii-ha-haa, õh-õh-õh. Oodake aga oodake! kääks-prääks-tsäuhh!""


"Plikal juhtus parajasti kivi käes olema, ta võttis seisangu, keerutas käega, ja nagu lingust paisatuna lendas kivi kullile pihta. rabeldes kukkus see maha, kuna väike linnuke peagi Sale silmist kadus. Plikal oli ülihea meel, et tal õnnestus linnukest surmasuust päästa."


"Tütarlaps läks kitsetalle juurde ja sõnas: "Kitseke, kitseke, habemega lapsuke, luba mulle oma seljast paar naelakest villa."
"Küll, küll," mökitas kitseke, "kui külvad mu lauta ristikheina, mis igal ööl uuesti kasvab, kui ma ta päeval ära näsin."



"Ta tõesti ei lasknud end sinna oma tohutus tõllas vedada, vaid keksis kergel kõnnakul tänavaid mööda nagu mõni kümneaastane poisike, kuna tüdruk temaga vaevalt sammu suutis pidada. Vastutulijail, kes toda põrakat pärani silmil vahtisid, oli tegemist, kuidas temast mööda pääseda."


* Hindrek Rikand (22. dets 1874 – 27. aprill 1940) oli pärit Võrumaalt. Ta oli Eesti Posti esimene juht, korraldas äsjaloodud riigi postmarkide trükkimise. Huvitav on seegi, et ta tõi eesti keelde sõna „rahvusringhääling“. Ta on kirjutanud mitu teksti lastele. 1935. aastal sai tema "Rahvavanema lapsed" kirjastuse "Loodus" lastekirjanduse võistlusel teise preemia. Jüri Parijõgi nimetas seda kümnendi parimaks kunstmuinasjuturaamatuks. (Andmed Võrumaa Keskraamatukogu kodulehelt.)

* Richard Kivit (12. märts 1888 – 11. märts 1981) sündis Tartus ja sai oma esimese kunstihariduse R. J. von zur Mühleni juures Tartu Saksa Käsitööliste Seltsi joonistuskursustel, hiljem suundus Saksamaale, kus töötas kirjastuse Herba & Schneider illustraatorina. 
Richard Kiviti piltidega lasteraamatutest oli mu suur lemmik "Viisk,  põis ja õlekõrs" (1937, 1943), mida mul küll enam alles pole, aga mille internetist leidsin.
E-Kunstisalongi kodulehelt leidsin Kiviti akvarelli "Poiss raamatuga" (1920-1930ndad) repro, mis oma teema poolest sobib hästi siinset tütarlapselikku blogi tasakaalustama. Loodetavasti kunstisalong ei pahanda, et selle siia kunstniku tutvustuse juurde lisan.

No comments:

Post a Comment