19/03/2016

"Maine hellus"


Elmer Diktonius
"Maine hellus"

Luuletusi ja aforisme.
"Loomingu" Raamatukogu 4 (532).
Kirjastus Perioodika. Tallinn 1968.
Rootsi keelest tõlkinud Jaan Kross.

Kogu eessõnas ütles Jaan Kross, et Diktonius "alustas atonaalsust rakendava heliloojana, jätkas muusikuna, muusikakriitikuna, esseistina ning teatud poeetilisi atonaalsusi harrastava luuletajana", olles Soome rikkaliku rootsikeelse luule "jõulisemaid ja isepäisemaid esindajaid." Võib-olla oli just see "atonaalsus" põhjus, miks Diktoniuse luule kütkestas noort mind ja miks tema aforismid mus vastu kostsid.

Kevadeti tuleb Diktoniuse luule mulle ikka ja jälle meelde, nii ka nüüd, mil uus kevad on kalendris algamas, aga lumi ikka veel maa peale tarretunud, kohati oma atonaalsete kuhjatiste vahele harmoonilisi sinililli ja lumekellukesi lubades.

VARAKEVADE ÖÖ

Hüüd jää kohal
hüüd maa kohal –
üminad vilinad viginad
Kõik kohiseb
kõik tungleb kõige poole
ihkab sülelust
ihkab sigitust
ihkab rõõmupööraselt süüa
valutarkust –
elu –
sel varakevade
arutul ööl

LAPS AIAS

Laps rohtaias
on imeline asi:
väike väike loom
väike väike lill.
Kassi näoga naeratab ta näälikestele
ja nühib oma pead
vastu päevalille hiiglavart.
Küllap ta mõtleb: päike on hea –
roheline on rohu värv.
Küllap ta teab: ma kasvan!

Ja mõned lausungid, mis olen kunagi ammu enese jaoks selles raamatus ära märkinud:

"Mõned ei salli, et ma pole kunagi näidanud oma töid suhteliselt poolvalmina. 
Nood ei mõista mu püha lugupidamist toormaterjali vastu."

"Kirjutan, sest olen nõrk.
Parem oleks minna kirvega välja ja virutada ümberringi."

"Hästi luua see on sisimas võime kritiseerida.
On ekslik arvata, et "suurtele" pakub end ainult hea.
Hea ja halb pakub end ühtemoodi kõigile, aga suured oskavad halva enne välja visata, kui ta sisse jõuab tulla."

"Lihtsa inimese soe käesurve, mis siirast südamest tuleb, on kunstnikule hoopis kallim ja tarvilikum kui kümme ausammast pärast surma."

"Ainult üks tervitus on õigustatud: tere hommikut!"

"Ära süüdista mind ebajärjekindluses, kuigi ma alati ei ütle samade asjade kohta sedasama.
Ma kasvan.
Ühe osaga neist aforismidest mõtlesin eile, ühega täna. Kuid homset ei taga ma neist ainsalegi."

* Elmer Rafael Diktonius (20. jaan 1896 – 23. sept 1961) oli soomerootsi kirjanik, poeet ja helilooja.

No comments:

Post a Comment