14/03/2016

Vahepala: "Viimane intervjuu"


Tahtsin märtsis seoses 130. sünniaastapäevaga kirjutada siin blogis Friedebert Tuglasest, tema kahest raamatust: "Marginaalia" ja "Mälestused", mis mulle omal ajal väga meeldisid. Aga leidsin "Marginaalia" vahelt ühe vana ajaleheväljalõike. Noorte Hääl, 1. märtsil 1981. Teisel leheküljel ilmus kirjutis "Viimane intervjuu". Sellest panengi siia mõned lõigud.

Loo alguses on öeldud, et kui Friedebert Tuglase majamuuseumi külastajad on sisse elanud kirjaniku kodu vaimsusse, antakse neile võimalus kuulata Friedebert Tuglase viimset intervjuud, mille ta andis ringhäälingule, raadiomees Ivar Trikkelile. Jutuajamine salvestati kirjaniku 85. sünnipäeva künnisel. Kümme aastat hiljem palus Noorte Hääle toimetus Ivar Trikkelil seda kohtumist kirjanikuga meenutada.

Trikkel oli kohtumisele kaasa kutsunud Paul Rummo ja August Eelmäe, kes olid Tuglase jaoks "omad inimesed". Ta eeldas, et nii häirib jutuajamine haiglast naasnud kirjanikku vähem. Räägiti üle tunni aja, vahepeal tehti hingetõmbepause.

Tsitaate:

"F. Tuglas: See on nüüd ilmne tõde, et meistriteoseid ei kirjuta keegi eluaeg. Isegi rahuloldavaid suudab teha vähe. Tänavu saab just 70 aastat, kui mu esimene jutustus trükist ilmus, olin siis 15-aastane. Võite kujutada, mis väärtusega olid minu elu esimesed novellid ja kui palju peab sellest kõrvaldama ja mitte kunagi meelde tuletama.
P. Rummo: Aga see esimene jutustus "Siil", ma olin vist kümmekond aastat vana, kui lugesin. See andis väga tugeva elamuse. Ma ei tea, kas see uues kogumikus sees on?
F. Tuglas: On küll. Aga ta on uuesti kirjutatud. Ta on 50 aastat hiljem uuesti kirjutatud.
Reporter: Teie ise olete öelnud, et kui on nooruse algvärskus, ei ole elutarkust, on elutarkust, ei ole loomevärskust.
F. Tuglas: See traagika on alati olemas, elutarkuse ja loomevärskuse vastuolu. Aga kui kriitiline ollakse, saadakse teataval määral neist üle."

/---/
"F. Tuglas: Mul on väga raske rääkida, mina ei ole kunagi elukutset valinud. Ma ei ole iialgi teadnud, et ma tahan kirjanikuks saada. Sellest peale, kui kirjutada oskasin, hakkasin ma kirjutama. Vilde käest küsiti ka, kuidas ta kirjanikuks sai. Ta ütles, et kahjuks ta ei tea seda, ta ei oska muud, kui kirjanik olla. Ma pean ütlema, et ma muuks ei kõlba. Ma olen ameteid pidanud vahest paar aastat oma pika elu jooksul. Kõik aeg olen ma nagu mingi rändaja olnud ikka kirjanduse naabruses."

/---/
"F. Tuglas: Looduse mõju määrab rahva iseloomu ja laadi, eriti kirjanduse. Kõik realistid on Põhja-Eestist, romantikud Lõuna-Eestist. See on suur vahe.
Reporter: Kummaks ennast peate?
F. Tuglas: Ma olen ikkagi romantik, kui sel sõnal eriline tähendus on."

---
* Friedebert Tuglas ((aastani 1923 Friedebert Mihkelson või Michelson; 2. märts 1886 - 15. aprill 1971) oli eesti kirjanik, kriitik, kirjandusteadlane, tõlkija, toimetaja ja ajakirjanik. Foto: Eesti Kirjandusmuuseum, 1966. a.

* Ivar Trikkel (11. apr 1930 - 20. aprill 1999) - raadioajakirjanik, väga hinnatud raadiohääl, kultuuri- ja ajakirjandusõppejõud.

2 comments:

  1. Lugupeetud Linda Järve. Sattusin lugema Teie postitust 12/04/2015
    "Kirjad Sõgedate külast". Muhu muuseum oleks väga huvitatud teie ja Muhu maleva meeleolukast kohtumisest Juhan Smuuli ja Debora Vaarandiga, samuti mälestustest seoses ehitusmalevaga Muhus.
    aadressil eda@muhumuuseum.ee või meie FB lehekülje kaudu.
    Lugupidamisega
    Eda Maripuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tere!
      Vastan Teile varsti ka e-kirja teel, aga praegu lihtsalt mainin, et need mälestused on mul põhiosas ilmunud Maalehes (26. juuli 2007. a, lk. 26-27). Seal on ka fotosid. Internetist ma hetkel neid ei leidnud, võib-olla DIGARIS on.

      Delete